Imaginea ta (virtuală) contează

Lucrând în consultanţă mi se pare o chestie de fair play să am profil pe reţelele profesionale de socializare, astfel încât clienţii mei, în situaţia în care ar dori să ştie mai multe despre partenerul cu care lucrează, să poată afla imediat ce şi cum. Personal dau o bilă neagră managerilor de la middle level în sus care nu au un astfel de profil, mai ales că am tendinţa să caut totdeauna pe google detalii despre cei cu care lucrez. Şi de cele mai multe ori, atunci când găsesc ceva, aceasta nu are nici o legătură cu sfera profesională fiind din când în când hilar, din când în când penibil. Câteva reguli pe care încerc să le urmez:

1. am cont şi prezentare pe LinkedIn şi Joined, reţele de socializare ce pun accentul pe latura profesională.

2. dacă tot am conturi pe site-urile mai sus menţionate, am grijă să fie updatate şi complete. Probabil următorul loc după „nici un cont” ar fi un cont incomplet şi scris în dezordine.

3. conturile de pe alte reţele de socializare sunt accesibile doar prietenilor mei, astfel încât să pot asigura un grad de intimitate chestiunilor care ţin de latura personală.

4. am mai multe adrese de email, pe care le folosesc alternativ în funcţie de context şi pe cât posibil evit să le fac cunoscute celor cu care interacţionez la nivel profesional. Dat fiind faptul că aceste adrese sunt folosite şi pentru conturile de pe diferite comunităţi online, nu mi se pare ok să afle oricine de la primul click ce subiecte mai mult sau mai puţin intime abordez pe diverse site-uri.

5. Pentru a putea păstra o continuitate a conturilor de pe reţelele online (mai ales cele gen LinkedIn sau forumurile de specialitate unde mai contribui din când în când cu câte o părere) folosesc la logare totdeauna o adresă de email personală şi nu cea de birou, chiar dacă poate am impresia că o să ies aici la pensie. E destul de neplăcut ca cineva să îşi schimbe profilul la 1-2 ani pur şi simplu pentru că a schimbat angajatorul şi nu mai are acces la vechea adresă (credeţi-mă, am în lista 3-4 persoane cu 2-3 profiluri, din care unele vechi ce au fost ataşate unor adrese de email de la fostele locuri de muncă şi pe care acum nu mai au posibilitatea de a le şterge).

6. Blog-ul cred că este un instrument foarte util, dar în acelaşi timp destul de periculos atâta timp cât nu e gestionat corect. Dacă domeniul în care lucrezi şi subiectele abordate pe blog tău se potrivesc, atunci e perfect, în alte cazuri însă rişti ca în loc să îţi îmbunătăţeşti imaginea să o degradezi. Desigur, e important uneori să vezi şi partea umană a celui care stă de cealaltă parte a mesei din sala de şedinţe, dar cum am zis, acest lucru trebuie gestionat destul de bine pentru a nu se ajunge la situaţii penibile.

7. Şi pentru cei care îşi caută loc de muncă: Oameni buni, în primul rând folosiţi o adresă de email normală ( nu bad_boy@.., nu sexy_me@…) şi aveţi grijă pe ce site-uri aţi mai utilizat adresa asta. Mi s-a întâmplat să aflu în felul acesta lucruri nu tocmai pozitive despre cei care veneau la interviu şi asta le-a adus câteva bile negre.

Cam asta ar fi…sunt convinsă că lista nu e A-Z şi că mai sunt multe de adăugat. În principiu însă este bine de reţinut că aşa cum avem grijă cum ne prezentăm în faţa diferitelor categorii de persoane cu care intrăm în contact (profesional în faţa partenerilor de afaceri, haios în faţa prietenilor, etc), exact la fel este bine să avem grijă şi ce imagine transmitem în mediul on-line. Trăim vremuri în care interacţiunea virtuală face ca vieţile nostre să fie expuse destul de mult şi cred e o provocare în plus să te poţi prezenta aşa cum doreşti în faţa fiecăruia.

Şi ca să termin într-o notă amuzantă: acum câţiva ani căutam o persoană care să joace rolul unui Moş Crăciun la o petrecere pentru copii. Am primit câteva CV-uri, am selectat 2-3 şi am început să fac un research mai aprofundat. Unul dintre cei care trimiseseră CV-ul, şi care avea chiar destule şanse să fie ales pentru că avea ochii blânzi, aşa cum îi şade bine Moşului, mai dăduse câteva anunţuri pe net… în care îşi oferea serviciile de însoţitor pentru doamnele şi domnişoarele singure. A ieşit din cursa pentru Moş Crăciun de la al doilea click.

2 răspunsuri

  1. foarte bun acest post…sfaturi simple dar extrem de utile

  2. Si eu cred in imaginea virtuala. E foarte importanta.

Lasă un răspuns

